Barnaministeriet Dokumentär

Igår mellan Småland och Västergötland hörde jag P4 dokumentär. Om ”Joakim”. ”Joakim” hade nyligen lämnat sin familj. Familjen tillhörde Jehovas Vittne och behandlade sina barn, enligt dokumentären, obra. ”Joakim” hade efter mycket om och men lyckats få en egen lägenhet och nu intervjuades han om vägen tillbaka till ett sunt liv.

Fyra gånger påpekade speakerrösten att ”nu kunde Joakim göra saker som han inte innan kunde göra”. Det slog mig att definitionen av att vara lycklig är att kunna göra vad man vill.

Jag tror att det är lögn. Definitionen av att vara lycklig är huruvida man i grund och botten är frälst eller inte. Det ligger en stor hemlighet i paradoxen Jesus uttrycker. Den som vill vara fri måste gå in under Hans lag. Det är först där, under lagen, som vi kan vara fria och lyckliga.

Den ni, P4, den tåls att tänka på.

2 kommentarer

Filed under Media

2 responses to “Barnaministeriet Dokumentär

  1. > Tack för att du lyssnar Jacob!> > Vi är intresserade av att göra ett program med ett> barnperspektiv. Dessa barn i detta program tyckte det är> problematiskt att leva i en religiös miljö som sätter> tajta gränser för vad de får och inte får göra. > > Det är intressant att diskutera vad som är okej att föra> över till sina barn när det gäller livsåskådning, moral> och livsfilosofi. Tycker du inte? > > > MATZ LUNDIN    Projektledare och producent

  2. MatzTyckte programmet var bra och väl värt att sända. Och i Joakims fall var gränserna för tajta för att uppfattas som sunda och eller normala.jag reagerade särskilt på att friheten är lika med lycka. det är också en värdering som vi borde fundera över. jag lägger egentligen ingen större värdering i det, utan konstaterar mest att så verkar vara fallet.Jag brottas själv med tankarna hur mycket man ska påverka sina barn, kanske särskilt eftersom jag önskar mina barn att fortsatt ha en tro på Gud. Vidare programm i frågan är välkomna.tack för ett bra jobb.jacob