Jag är antifeminist

Visst, jag måste erkänna att jag är en sucker när det kommer till människor som har ett säkert yttre. Jag är inte dum i huvudet, ännu, och kan se igenom deras budskap. Så när jag lyssnade på det här klippet blev det lite win två gånger om. Jag tycker att man ALDRIG ska ta det personliga ansvaret ifrån någon. Staten har EN uppgift och det är att ”främja” oss medborgare. Inte skydda, inte berätta hur saker och ting ska vara, inte säga vad jag bör välja eller hur jag bör agera.

Nåja, för att inte komma bort från vad som väckte mig idag. Paulo Roberto pratar i P3. En statligt ägd radiostation. Där mer än 3/4 röstar rött/vänster. Och han talar om något som inte är helt politiskt korrekt. Situationen blir underhållande.

7 kommentarer

Filed under Mänskligt

7 responses to “Jag är antifeminist

  1. Fick den här kommentaren av en god vän:

    ”Fast SR/SVT är ju politisk oberoende, bara så du vet… (när man behöver göra reklam för säga att man är politiskt oberoende blir det ungefär samma kontraindikator som att diktaturer sätter in ”democratic republic of…”, det lurar ju alltid nån… eller…)”

  2. Kommentarer som denna gör att man gärna fortsätter.
    ”Jag STORGILLAR det du skriver.”

  3. Anders

    Så roligt inlägg! Spiken på idéerna!

  4. Emelie

    Jacob, jag storgillar dig i vanliga fall men här går både du och Paola Roberto bet! Jag har en jättebra enkel bok till dig: Vardagsfeminism, den fick Conny läsa innan vi flyttade ihop!

  5. Emelie, jag läser den gärna. Det kan jag behöva. Kommer över och hämtar den under veckan, ok?

  6. Emelie

    Det Paolo egentligen pratar om är ju en del av feminismen, liberalfeminismen. Man konstaterar att det finns skillnader mellan kvinnor och män men man erkänner även en könsmaktsordning och ser att mäns egenskaper/arbete genom den värderas högre.

    Du får hemskt gärna låna den, slänger med Lena Gemzöes Feminism oxå. Den är skitbra om man vill se betydelsen av feminismens tanketradition och skillnader mellan de olika inriktningarna,
    Jag åker till Stockholm ikväll, men de ligger hemma och väntar på dig!

  7. Precis han pratar om det han benämner som ”militanta feminister”. Alltså en rätt liten och extrem grupp (tror jag). Han säger också att när feminismen var i sin linda, var han med på tåget. Nog om honom. Frågan som ligger bakom är kanske mer intressant att diskutera och det är ”könsmaktsordningen”. Jag är inte helt klar i den tanken och provtycker mest. Vi kan väl aldrig komma ifrån faktumet att vi är olika. Personligen tror jag att det som infekterar debatten är att vi ofta sätter roller och kön tillsammans med ett värde. Tar vi bort värdet blir det enklare att prata, tror jag.

    Jag börjar med den första boken och ber att få återkomma om jag orkar igenom den andra :)

    Ha det underbart i Stockholm, skönt att få andas lite frisk luft istället för den här skånska dimman.