Kvällstidningarna förstör dig

Det är något djupt osunt över våra kvällstidningar. Deras rubriker och nyhetsvärderingar bidrar i strid ström till uppslag här i bloggen. Visst, jag känner en viss gubbvarning över mig själv redan. Den fällan ser jag. För den uppmärksamme läsaren vill jag ändock passa på att ta två exempel ur dagens nättidningar.

1: Expressen varnar idag allmänheten för ”skräckhalka”. Exakt vad är skräckhalka? Den måste vara något, ett objekt. Och nu har den kommit hit till oss. Den skrämmer oss, och vi bör vara oroliga. Dessutom varnar trafikverket för att de ”kan tvingas stänga vissa vägar”. Näää, verkligen! Oj, berätta mer! Jodå, sjunker temperaturen så är KATASTROFEN ett faktum. Det här ser verkligen inte bra ut. Expressen berättar för oss att det kommer bli katastrof. Just nu är vi bara satta i ”skräck”. Men det kommer dystrare tider må ni tro gott folk.

Men…

2: Aftonbladet berättar istället att det töar. Ja, det töar så pass mycket att ”Skåne svämmar över”. Rubriken säger att HELA skåne är fylld med vatten och nu rinner det över dess gränser ner i havet igen. Det är kaos i skåne. Tö-kaos. Nu råkar det vara på slikt vis att undertecknad bor i skåne. Jag arbetar i Helsingborg. Jag kan dementera aftonbladets uppgifter. Skåne är INTE fyllt med vatten. Jag har lågskor på mig och är torr om mina strumpor.

Ja, jo, visst. Men det är juh kvällstidningar hävdar man. Må så vara, men det fråntar icke dem ansvaret att förse allmänheten med, välgrundade i sanningen, nyheter om vårt land och vår omvärld. Att dag efter dag, år ut och år in läsa och matas med motsvarande rubriker gör oss dumma i huvudet. Vid fikaborden på jobbet räcker det med att EN säger att det plusgrader idag på morgonen. Då följer genast en annan upp och säger ”ja det var det MEN det var halt hemma hos mig”. Jadu, kontrar en tredje. Jag läste att skräckhalkan har kommit!

Kvällsjournalistiken lär inte bättra sig. Så naiva ska vi inte vara. Därför uppmanar jag dig att läsa kritiskt, fundera över vad de menar. Försök se igenom värderingarna och den ständiga skräck de försöker sätta oss i. Och för att du verkligen ska klara dig väl i livet bör du också prenumerera på den här bloggen och ständigt återkomma hit för att få koll på läget. :)

Ödmjukast

eder Jacob

Kommentarer inaktiverade för Kvällstidningarna förstör dig

Filed under Mänskligt, Media

Kommentarer inaktiverade.