Det går bra nu…

I mitt arbete ingår även att se film. Ja tro´t om du vill, men jag ska recensera ”Gudar och människor” till tidningen vi gör. Hur som haver bänkade jag mig framför en två timmar lång fransk film. Redan här finns ju anledning att ana oro. En som hade sett filmen sa att ”den var som en enda lång gudstjänst”. Och det om något bör ju få varningsklockorna att lysa rött. Eller iaf lysa lite oranget.

Men filmen var helt klart sevärd. Den är långsam och vacker. Den handlar om 9 munkar som bor i ett kloster i Algeriet. Rebeller kommer och de inser att de står på tur. Och mycket riktigt blir så 7 av munkarna kidnappade. Två av dem hinner gömma sig. De 7 munkarna blir också avrättade strax efteråt och hittas längst med en väg. Filmen baseras på en verklig händelse. Detta hände 21 maj 1996. Det gör så klart filmen än mer gripande.

Det vackra i filmen är processen hos munkarna. De bestämmer sig för att stanna i klostret och inte fly. Då har de också på ett sätt skrivit under på att de är redo att dö. Eller iaf sätta sina liv i fara. En av munkarna uttrycker sin rädsla för att om han dör, att hans död ska vara meningslös. Det är okej för honom att dö om det fyller en mening. En broder till honom svarar ”Kom ihåg att du gav ditt liv redan när du började följa Kristus”. Klokt svar som tåls att tänka på. Hur värderar vi döden idag, när vi i nästa andetag säger att vi lever på hoppet om Jesus? Är vi redo att dö en ”meningslös” död, eller måste den betyda något för någon annan?

Filmen gav mig iaf kraft att fortsätta vara där jag är.

Kommentarer inaktiverade för Det går bra nu…

Filed under Uncategorized

Kommentarer inaktiverade.