Perverterad död

Har inte vi en rätt perveterad förhållande till döden? Ikväll har jag erbjudits chansen att fundera vidare på det. Ikväll har jag besökt krematoriet. Först fick vi se cermonihallen som är bedårande vacker i sin enkelhet. Där hålls alla icke-kristna begravningar. Det är så att Svenska kyrkan är ålagd att begrava ALLA som bor i Sverige. Därför betalar alla en begravningsavgift oavsett om man är med eller inte.
Efter visningen i cermonihallen begav vi oss till krematoriet. Krematoriet innehåller bland annat två lokaler för begravning. Men mest intressant även kylrum och ett frysrum. Vi fick se vart kistorna lastas in från bilen. Hur de sedan ställs i kylrummet. Det är en märklig känsla att stå där mitt bland tio till femton kistor med människor i. Man fattar men ändå inte. Vi fick även se ugnarna där kremeringen sker. För en kort stund öppnade han luckan och där låg ett sklett. Inte märkligt, men ändå väldigt märkligt när man står där och tittar in.

Vi ser väldigt ser döda. Vi har inga öppna kistor som många andra traditioner har. Vi tvagar inte kroppen på den döde själva. Vi klär dem inte. Vad gör vi? Ofta säger vi Hej då! på sjukhuset och nästa gång ser vi en kista sänkas ned i jorden. Och så var det över. Jag såg min mormor död och det är jag glad att jag gjorde.

Jag vill också bli begraven i en så enkel kista som möjligt. Min fru får bestämma vilken, vart och krem. eller inte. Det bryr jag mig inte om. Förnär jag stod bland kistor i olika varianter och lyfte urnor av olika material slog det mig. Allt är förgängligt. Men HERRENS ord förgås inte! Och när jag är med Honom kan Mona anhöriga göra vad de finner lämpligt med min kropp.

Kommentarer inaktiverade för Perverterad död

Filed under Mänskligt, Teologi

Kommentarer inaktiverade.