Jehovas och Knutby

Ser att tidningen Dagen twittrar om en polisanmälan. Polisanmälan har gjorts av ett föräldrarprar. Den gäller förtal. Jag gjorde tidigare ett inlägg om barnaministeriet och deras dokumentar om ”Joakim”. Ni finner den här via länken. Min poäng var att vår samtid sätter ett likamed tecken mellan lycka och att få göra vad man vill. Jag tror det är en lögn. Jag tror att lycka bland annat uppkommer genom att man ger upp sig själv. Producenten för programet hade dessutom den goda smaken att svara mig på mitt inlägg. Å ena sidan är det bra att dokumentären sätter ljuset på det osunda i ”Joakims” uppväxt. Å andra sidan ser jag mig själv uppfostra mina tre barn enligt de kristna värdering jag och min fru har. Jag är inte dummare än att jag ser en möjlig konflikt där.

Jag lyssnade dessutom på P3 dokumentärs programm om Knutby. Förutom att jag gladdes över att jag och pappa inte var omtalade, led jag också med församlingen. Och lider fortfarande. Där talade speakrrösten om att pastorerna hade ”andliga upplevelser”. Och att ”de följde det Gud sa till dem”. Det gör jag varje dag. Och jag upptäcker att gränsen mellan det friska och sjuka är svårtolkad. Vad tro vi att Abraham tänkte när Gud bad honom offra Isak? Som dessutom av tradition sägs vara kring 27 år då det hände. Är inte det hyfsat knasigt?

Kommentarer inaktiverade för Jehovas och Knutby

Filed under Mänskligt, Media, Teologi

Kommentarer inaktiverade.