Jag är emot välfärden!

Vare sig Åke eller Jack kom på besök igår. Däremot sov granntjejen över de mina två döttrar och hon hade filmkväll på rummet med ostbågar saft. Sonen och frun är iväg över helgen. Ikväll får jag alldeles bestämt besök av en italienare, ser fram emot det.

Idag har varit en alldeles utmärkt dag, so far. Började med en kontemplativ cykeltur för att inhandla lite varor. Sedan ”floade” jag ved. ”Lava” heter det visst på skånska. Mer ansträngande än kontemplativ.

Tänker så här; upplopp skulle aldrig ske i Sverige. Välfärden har inte bara gjort det himla mysigt för de flesta av oss den har också tagit alla våra känslor i utbyte. Staten nöjd – medborgaren nöjd. Och nu är vi så emotionellt försvagade att det enda känslomässiga uttrycksformen vi har är alkoholen. Vi har inget annat sätt att få utlopp för våra känslor förutom att dricka. Visst fotbollen finns också, men den delas inte av alla. Utan anhängarna ses mer som djur. Och det är allmänt okej att se ner på dem.

Jag har hellre det sämre och fler känslor än en välfärd och vara känslomässigt handikappad.

5 kommentarer

Filed under Uncategorized

5 responses to “Jag är emot välfärden!

  1. ”Det är inte välfärdens fel utan överflödets. Vilket är något helt annat.” säger en läsare.

  2. Överflödet kommer av välfärden. Staten vill ta hand om oss på ett sätt som få andra länder. Den har gjort oss till trygghetsknarkare.

  3. ”Roten till överflöd är varken välfärd eller trygghetsbehov. Roten till överflöd är begär.” får jag tillbaka

  4. Jacob: du pratar om vårt inre väsen. jag talar om hur vi har blivit styrda

    Respons: Kan dessvärre ändå inte dela ditt synsätt.

    Jacob: Nä, det behöver du inte göra. :)

  5. Jag har så många känslor att jag har dem i överflöd och delar gärna med mig i sann kristen anda.