Johan och Lennarts skägg

Pappa skriver om biskop Lennart Koskinen idag. Bra inlägg, borde läsas. Länk hittar ni här, eller i högerspalten. Nåja. Biskop Lennart Koskinen ”talar ut” i Kyrkans Tidning. Han tycker det är tråkigt att de (biskoparna) inte talade ur skägget då det begav sig. Det finns en del han verkar ångra osv.

Jag drar mig till minnes ett föredrag jag lyssnade på med Johan Stenebo. Johan var Ingvar Kamprads,IKEA, närmaste man. Han jobbade där länge och men slutade då han och styrelsen (?) hade olika åsikter. Jag minns att det var därför han slutade iaf. Det spelar mindre roll. Johan reste land och rike runt för att berätta hur dåliga IKEA är och att de minsann fortfarande barnarbetare osv. osv.

Det som stör mig med Koskinen och Stenebo är att de nu kliver fram och berättar att de minsann har civilkurage och att de vågar gå emot organisationen de företrädde. De framstår som kloka, modiga och starka. Men näää, det är precis tvärtom. Både Koskinen och Stenebo skulle sagt det här då de var i organisationen. Det är himla enkelt att ha en åsikt nu när det inte spelar någon roll. Därför uppmanar jag mig själv och ni som läser att våga tala ur skägget NU. Stå inte om 10 år och säg ”vad var det jag sa. Vi skulle gjort som jag tänkte”.

Tala nu eller tig för evigt!

Nu ska jag läsa feminist bok, äta chokladbollar och titta på WANTED.

2 kommentarer

Filed under Mänskligt, Teologi

2 responses to “Johan och Lennarts skägg

  1. Jonathan Newton

    Till och med din fridsamme fader på väg att explodera – då är det allvarligt.

  2. ja, då har det gått långt :)
    Nädå, vi är en stillsam släkt.