Turisten och Matteus 5

Läste bergspredikan i fredags och den vill inte riktigt släppa mig. Blir glad bara jag tänker på den. Vid första anblicken hård. Jesus säger att vi ska vara fullkomliga så som Gud är fullkomlig. Vidare säger han att det inte är så att den som är otrogen begår äktenskapsbrott. Nä det räcker med att se på en annan med lust för att begå äktenskapsbrott. Och är det så att ditt öga förleder dig är det bättre att sticka ut ögat och slänga det. UNDERBART! Det får mig att inse. Det är omöjligt – hur ska jag kunna leva upp till Guds standard? Det går juh inte. Ribban ligger a n i n g e n högt. Just det. Du kan inte. Den insikten för mig till korset. Hjälp Jesus, jag kan inte frälsa mig, jag kan inte bli som dig. Nä, säger Jesus det kan du inte. När Gud tittar på dig ser han dig igenom mig, säger Jesus. Och då är du rättfärdiggjord genom tron! I mig är du räddad.

Det är stort!

Något mer banalt men ändå upplyftande är att jag precis sett klart The tourist. Helt klart min typ av film. Den är vacker! Svår att greppa. Ställer fler frågor än ger svar. Men ändå så himla enkel.

Kommentarer inaktiverade för Turisten och Matteus 5

Filed under Mänskligt, Teologi

Kommentarer inaktiverade.