Är Josef socialt missanpassad?!

Det finns något med det som hände med Josef som jag inte kommer över. Ja, alltså den där Josef i Bibeln ni vet. Han som såldes av sina bröder. Josef var mest omtyckt av de allihopa. Redan där kan man ana oråd. Min gissning är att Josef kände av detta på något sätt. Han drömmer. Drömmen handlar om att hans bröders kärvar böjer sig för hans. Josef gillar drömmen, så klart. Så han berättar den för sina bröder. De gillade inte drömmen lika mycket. Det står att de hatade honom. Pappa skyddar sin älskade son kan man gissa. Men så drömmer Josef igen. Och återigen berättar han drömmen för sina bröder och pappa. Bröderna blir nu nästan tokiga. Jag menar, vad tänkte Josef med där? Utgångläget är lite pyrt, han har en dröm – han berättar – bröderna hatar honom. Han får en dröm till OCH BERÄTTAR DEN MED! Inte jättekonstigt att bröderna säljer honom.

Men det finns något här med Josef som jag gillar. Hans hjärta var ödmjukt och sårbart. Jag tror att han varenda dag tog emot pikar från sina bröder. Josef var öppen, ärlig och naiv – och det är en kallelse att vara tror jag. Jag önksar att jag vore mer som honom. Men det kostar i smällar, smälek och förnedrelse. Men vet ni?! Det är det nog värt.

2 kommentarer

Filed under Mänskligt, Teologi

2 responses to “Är Josef socialt missanpassad?!

  1. Anonym

    Åh vad bra skrivet! :-)