Pingst. Från dåre till slips.

Nej, jag är nog inte helt återställd från igår. Dagen behandlade mig som något som katten släpat in. Morgonen har hittils behandlat mig väl, men jag är lite vred. Kantig och aggig. Inga runda härliga hörn, rosa och honungsdoft här inte. Inte ännu. Saknar lite go, lite mer mmmm…. i livet. Och inte livet som i vardagsliv, utan i anden. Ja, alltså känslan om ni så vill. Pratade med en kollega nyss om att vi har gått ifrån att vara dårar för Kristus. Vi har stagnerat. Tänk den härliga pingstväckelsen som i början väckte tusentals människor. Där stora saker hände mest hela tiden. Där Anden fick verka till max. Men som nu har blivit en klubb för välbetalda slipsnissar som styr och ställer. Jag älskar pingstvänner lika lite som jag älskar alla andra människor. Så bli inte provocerade nu utan se min poäng. Vi måste hitta tillbaka. Vi måste våga lita på Gud. Och då är det inte något vi säger från scenen (pingstvänner har nämligen bara scener de pratar ifrån). Det innebär att jag måste hjälpa dig att lita på Gud. JAG ska vara din livlina. Du kan lita på Gud därför att JAG hjälper dig att göra så. Inte någon pensionsfond, hög lön eller fint hus. Vi måste stödja och hjälpa varandra att bli dårar igen. Fram med dårskapen.

Kommentarer inaktiverade för Pingst. Från dåre till slips.

Filed under Mänskligt, Teologi

Kommentarer inaktiverade.