Det finns en risk med twitter….

Sociala medier fungerar som en sorts ventil för många människor. När jag blir frustrerad över något twittrar jag om det. När jag blir glad över något twittrar jag om det. När jag blir fundersam över något twittrar jag om det.
Frågan som gnager inom mig är vad den här ventilen bidrar med egentligen? Alla ventiler finns på grund av något. Ventiler är inte av ondo. De finns där för att det är sunt att hindra eller i alla fall sakta ned ett flöde. Jag är inte övertygad om att ventilen twitter är bra. Kanske skulle ventilen vara hårdare åtdragen?!

Den uppmärksamma läsaren förstår då att individen själv måste bära på sin frustration, glädje, fundersamhet eller vad de nu månne vara. Ja, rätt så! Tänk om vi faktiskt skulle bära vår frustration eller ilska lite längre. Det behöver inte vara dåligt. Utan kan faktiskt snarare vara något bra. Jag pratar inte om att fötrycka känslor utan att helt enkelt inte ge efter. I förlängningen kommer frågan; jag twittrar på bekostnad av vad? Om jag ventilerar min ilska genom twitter hela tiden finns det ingen ilska som kan förekomma en rejäl protest. En ordentlig hungerstrejk eller sova utanför en myndighet är protest så som den ska vara. Twitter är en pysventil som hindrar mig från att samla tillräcklig engagemang för att faktiskt åstakomma en förändring.

Ventilen ska givetvis sitta djupare än så. Redan i min tanke, eller hjärta, ska den finnas. Jag ska inte twittra eller protestera ovist. Men det är en annan fråga.

 

1 kommentar

Filed under Mänskligt, Media

One response to “Det finns en risk med twitter….

  1. Katarina

    Det där kan du säkert ha rätt i. Att pysa på fb eller på twitter är lite som att pysa bakom en halvt stängd dörr på jobbet om något som man inte riktigt pallar ta upp där det borde vädras. Fb-statusar och twitter-dito i all ära, men orättvisor ska hanteras med kraften riktad åt rätt håll och engagemang ska inte tröttas ut genom halvgnälliga statusar. God fredag på dig!