Matteus 8 gjorde susen.

Asså, det blir svårt att återge det här men jag måste ändå försöka. Jag är bara så uppfylld av kvällen. Det märks när det händer något utöver det vanliga. Vi har läst och pratat om Matteus 8. Om officeraren som säger till Jesus; jag har soldater under mig och ber jag dem om något så händer det. Om du, Jesus, säger att han är helad så blir han det. Jesus säger att han aldrig sett en man med så stor tro i hela Israel.

Vi funderade mycket över vad det säger oss idag. När en sa att: jag tror att officeraren har sett kärnan i kristendomen. Principen att Gud verkar när så händer, och att han tror den för sann. Och att han inte ser Jesus som en magiker som ska utföra en massa saker och ritualer utan han ser storheten hos Jesus. Som utan att vara bunden till någon ceremoni eller akt kan utföra under.

Efter det hade sagts var det som om det inte fanns något mer att säga. Toppen. Jag är fortfarande uppfyld av den känslan. Men nu måste jag ned coh fortsätta prata. Har inte råd att gå miste om det här…..

Kommentarer inaktiverade för Matteus 8 gjorde susen.

Filed under Mänskligt, Teologi

Kommentarer inaktiverade.