Skattesmitarsvin

Råkade tyvärr bläddra förbi då det var aktuellt på tv. En guldstund för den ”oberoende” median att ösa värderingar över oss medborgare. Det har jag inget emot att de gör, bara vi är medvetna om att de gör det. Och att vi slutar skratta åt länder som har statstelevision. Ha, statstelevision säger vi förlöjligande och fnyser till. Att de bara gå på det som sägs i sådana kanaler, tänker vi och slår på…. just det… aktuellt.

Hur som haver. Det var en alldeles ofantlig summa svenska som var ”skattesmitare”. Oj, intressant tänkte jag och förstod snart att ”skattesmitare” är människor som har pengar i annat land än Sverige. Ytterst märkligt. Bakom en sådan retorik finns värderingen att ALLA ska ha ALLA sina tillgångar i SITT egna land. Detta gäller ingenting annat i vår kultur. Vi ska gärna dela med oss av kulturen vi har och ta emot från andra. Vi ska exportera och importera. Det är viktigt med internationella kontakter och vi uppmuntras i hög grad att ha sådana på alla plan. Men PENGAR. nädu, de ska stanna i Sverige, annars är man ”skattesmitare”. Här uppenbaras aktuells värdering och den avslöjar dem med brallorna nere.

Hade jag haft pengar över hade jag genast satt in dem på ett dansk bankkonto och stolt titulerat mig som ”skattesmitare”.

2 kommentarer

Filed under Mänskligt

2 responses to “Skattesmitarsvin

  1. K-mum

    jag har som norsk medborgare över 100tusen olje nok på min ”bankbok”, men jag lämnade pengarna kvar och stack själv ;)

  2. ajaj… skattesmitare där… ;)