döv och blind

Ikväll ska jag göra ett ”företagsbesök”. En dyr broder, som jag håller högt, arbetar som (shit, vad var det nu) kurator (?!) eller något sådant på döv- och blind enheten i Skåne. När han och jag träffas brukar vi prata om sådant som hör livet till och inte allt för sällan är det jobb. Inte jobb som jobb, utan jobb som i principer, sammanhang och så vidare plus med allt på. Det är jätteintressant att få en inblick i den världen. Jag har inte förstått tidigare att vara hörselskadad och använda teckenspråk är som att ha två OLIKA språk. Svenska blir deras andraspråk. I det avseendet kan de jämföras med någon som invandrat till Sverige. Medans samhället i övrigt ser dem som ”svenskar” och nästan kräver att de ska förstå papper från försäkringskassan skrivna på byråkratiska. Vissa personer vill förstå och erkänner inte när de inte förstår vilket kan skapa än mer bekymmer. Andra går helt in i rollen och ser sig nästan som andra klassens medborgare (i vissa fall behandlas de som andraklassens medborgare också).

Ikväll ska vi få höra mer om detta och jag ser fram emot det. Alla sammanhang där man ser något annat än sig själv och sin egna bubbla är bra sammanhang.

Kommentarer inaktiverade för döv och blind

Filed under Mänskligt

Kommentarer inaktiverade.