Sara fattar inget…

Sara Kadefors ger uttryck för en allt för vanlig åsikt i GP. Hon skriver

Trist att behöva säga det, men oavsett om du får tre eller hundratals grattis på facebook på födelsedagen kommer du att dö ensam.   /Sara Kadefors

Sara har inte förstått sociala medier, menar jag. Sociala medier är precis vad det låter som. Sociala är ordet. Det finns tre olika sorters människor som går på fest.

1: Människor som dricker heljdlöst och vaknar nästa morgon med ångest.

2: Människor som dricker lite och sedan tömmer de andras gästernas väskor och kavajer på värdesaker

3: De som dricker lagom och är hyggliga hela kvällen igenom.

Ett företag eller en organisation får inte vara som gästkategori nummer två på nätet. De får inte finnas på de sociala medierna i jakt på att sno de andra på pengar. Det är inte rätt arena för att pyssla med sånt på. Det kommer förr eller senare att bita dem i svansen. Nä, företag och organisationer ska vara som gästkategori nummer 3. De ska vara hyggliga och lyssna mer än vad de pratar. Det är därför vi människorhar två öron och en mun. Vi ska lyssna dubbelt så mycket som vi pratar. Detsamma gäller för privatpersoner som är ute på de sociala medierna. Det är igen idé att omge sig med människor som man redan vet vad de tycker. Här handlar det om att få en egen bild av vad ANDRA människor tycker och tänker. Inte i första hand få ut vad JAG tycker. Jag behöver inte fråga mina vänner vad de tycker om situationen i Egypten/Libyen. Jag VET vad de tycker. Men jag vill höra vad andra tycker utifrån deras perspektiv, och sådana som nödvändigtvis inte tycker jag som jag.

Att vara på de sociala medierna är att lyssna på vad andra säger. Precis som på ett party. Det handlar om att mingla. Tänk vad surt att bli bjuden på fest för att sedan upptäcka att värden själv håller ett tal i ett par timmar om hans/hennes syn på världen. Nä, vi minglar på nätet.

Då framstår Saras syn som väldigt märklig. ”Vännerna” på de sociala medierna är inga man lånar en hundring av, eller be dem passa sina barn. Men det fattar de flesta.

 

Kommentarer inaktiverade för Sara fattar inget…

Filed under Mänskligt, Media

Kommentarer inaktiverade.