Kanal 5 har ett ansvar…

… vi har alla ett ansvar. För varandra. Detta ansvar kan man enkelt svära sig fri ifrån genom att säga ”vi följer de regler och lagar som gäller” eller ”våra medlemmar är vuxna kvinnor och män med egna valmöjligheter”.

Här kommer det som kan uppfattas som en paradox. Problemet med denna typ av argumentation är att den är fel. Den grundar sig i en attityd att inte vilja ta ansvar, och då blir den fel.

Jag hyllar det personliga ansvaret och varje människa bör ta det. Men vi måste komma ihåg att vi ansvar för varandra. Jag har ansvar, INTE för att min syster eller broder, SKA göra det jag säger åt dem att göra. Inte alls. Men jag har ett ansvar att kommunicera med min syster och broder och försöka skapa förutsättningar för att de ska välja vist.

Av den anledningen är det upprörande att Kanal5 visar reklam för datingsajt som uppmanar människor som redan har en relation att söka ”spänningen” någonannanstans. En typ av dateingsajt för gifta. Även om Kanal5 föjler alla regler så gör de fel. Även om människorna själva har ett ansvar så gör Kanal5 fel.

Kommentarer inaktiverade för Kanal 5 har ett ansvar…

Filed under Mänskligt, Media

Kommentarer inaktiverade.