Sociala medier en bra balans

Det finns stunder då glädjen eller uppskattningen av något går djupare. Inte bara en ytligt ”tjoho”, utan också att man fattar att ”oj, här är det något större som hänt än bara händelsen i sig”.

Ja, det kan verka fattigt, håller med. Men häng med ändå.

Resonemanget går som följer; När gammelmedia drar igång är man som privatperson väldigt utsatt. De sociala medierna har underlättat att få sin egna röst hört, i kontrast till övriga mediers löpsedlar. Det är helt enkelt lättare att få båda sidorna av en story. Det är en god balans. Det ställer högre krav på journalisterna. Högre krav på research och ödmjukhet. Elaka tungor kan hävda att det är just det som behövs hos dagens journalister. Jag märker i mitt egna arbete att journalister behöver serveras texter och tankar.

Men det finns en djupare dimension här också. Pekfingret ska inte endast pekar mot journalister, det är inte rätt. Den ska också pekas mot mig själv. Det är mitt ansvar att omge mig med människor som tycker olika för att få perspektiv på saker och ting. Det är mitt ansvar att ha mååånga vänner på twitter och facebook. Vänner av olika kulturer, kön, religioner osv. Jag måste våga utsätta mig för det, inte bara våga utan det är nästan min skyldighet att göra det.

2 kommentarer

Filed under Mänskligt, Media

2 responses to “Sociala medier en bra balans

  1. Håkan Sunnliden

    Bra skrivet – igen. Jag läste igenom kommentarerna på min blogg och såg att du ”berömde” radioprogrammet Lasso. Det gjorde jag också. Men sedan lyssnade jag till kortversionen, det vill säga själva nyheten, och av den framgår vinklingen och endast den. Om du inte har lyssnat på den så gör det så ser du hur hela Sverige fördes bakom ljuet av gammel-media (vilket härligt ord!) utan att de ljög.

  2. när jag gick i skolan lärde jag mig en ramsa av en journalist på just sverigesradio jönköping.
    ”Våga vinkla – välja bort. Hellre gripbart än för kort”.

    Det är tyvärr så att vinklingen samkönad vigsel ger större uppmärksamhet än princip frågan kyrka stat.