En kyrka i fritt fall…

Jag tänkte göra en kvällsjournalistisk vändning. Fick en fråga om hur jag ser på ”En kyrka i fritt fall”. Efter lite googlande kom jag fram till att EN person kan vara ”allmänheten”. I bemärkelsen att allmänheten inte har tillträde till…. osv. Således måste jag på allmänhetens begäran kommentera artiklen i Svenska dagbladet. :)

Två präster inom Svenska kyrkan, Karin Borg och Johanna Andersson har skrivit en artikeln på brännpunkt, svd.se. De menar att Sofia församlings beslut om att anställa en imam är ”olyckligt”. Det har skett för ”hastigt” och ”utan eftertanke”. Hur de vet det framgår inte. Men de borde logiskt sett varit nära processen. Om om den nu var dålig kanske de skulle bemödat sig om att påverka processen innan imamen anställdes. Det kanske de gjorde, men det framgår inte av texten att de gjorde så. Nåja, frågan är mångbottnad och jag vet inte riktigt vart jag ska börja.

Varje församling är suverän och kan således anställa vem de vill. Således är det ingen fråga för Svenska kyrkan. MEN om man nu tillhör en organisation måste man också vara medveten om att det de gör påverkar alla. På så sätt har Annika och Johanna rätt.

Men alla dessa påståenden och frågor är på något sätt inte kärnan i själva resonemanget. Det måste finnas något djupare och när jag tänker efter så märker jag skillnaden. Annika och Johanna ger uttryck för en värderingsbaserad ståndpunkt. De skriver avslutningsvis att

Även om tolkningarna inom kristendomen är många, så är det ändå Jesus Kristus som står i centrum och utgör själva utgångspunkten för kyrkans arbete.

Okej, det är alltså Jesus och de kristologiska frågorna som är utgångspunkten. Men varför argumenterar de då med värderingar hela vägen igenom artikeln? Visst, den uppmärksamme kan flika in att Jesus är en värdering. Njae, inte helt sant. De kristologiska frågorna handlar om tron och inte värderingar.

__________________

Men för att bemöta och kommentera på värderingsnivå kan jag tycka att för att göra det hela lite mer smidigt kunde väl SENSUS anställa imamen och sedan inleda ett samarbete. En anställning är att ta ett stort kliv och i vissa människors mening, ett för stort kliv.

2 kommentarer

Filed under Teologi

2 responses to “En kyrka i fritt fall…

  1. Deras inlägg var lite grumligt, men håller ändå med principiellt. Det hade varit bättre om Sofia sponsrade imamen genom Sensus eller Fryshuset, till exempel, och inte själva stod för anställningen. Och, det finns en regel om att anställda i SvK ska vara medlemmar i SvK. I min församling här i Stockholm blev, för några år sedan, en musiker avskedad efter att ha konverterat till den katolska kyrkan. Då handlade det ändå om ett annat kristet trossamfund, men det gick inte. Åke Bonnier har ett klokt inlägg om detta på sin blogg idag.

  2. Läste hans blogg. Bra.