Dagens boktips, någon?

Jag behöver ett boktips. Måste läsa en bok känner jag. Ingen facklitteratur. På twitter blir jag rekomenderad av Piratförlaget att läsa något av Jo Nesbø. Har inte läst något av honom, är han bra? Eller är det någon som har läst och kan rekommendera Paganini-kontraktet? Annars läser jag gärna typ Lefi GW eller Guillou. En sådan typ av bok önskar jag. Tips, någon?

Den julen då Guillous bok ”En medborgare höjd över varje misstanke” kom ut köpte jag den till pappa. Strax efter mitt köp läste jag en annons att Jan själv skulle sitta i en annan butik och signera böckerna. Och jag som precis hade köpt mig i en annan butik. Nåja, jag tog med mig min nyinköpta bok till affären där Jan skulle sitta. Jag tänkte att han kanske kunde vara hygglig att signera den jag hade. När jag väl kom dit så hade han försvunnit. Men kvar låg några böcker som redan var signerade. Gissa vad jag gjorde?! Japp, ja bytte så klart min osignerade bok med en signerad. Bör jag ha dåligt samvete?

15 kommentarer

Filed under Media

15 responses to “Dagens boktips, någon?

  1. W

    Midvintermörker.

  2. Jo Nesbö är riktigt bra om du gillar deckare. Bättre än Paganinikontraktet, är min högst personliga åsikt,

  3. Tack. Är lite sugen på att testa honom, men är lite orolig att jag ska bli besviken. Men jag testar nog. tack för tips.

  4. Emelie

    Antar att du läst föregångaren till Paganinikontraktet, Hypnotisören? Betydligt mycket bättre än Paganinikontraktet iallafall, jag blev besviken på Paganini.
    Den bästa deckaren jag läst på länge är Askungar av Kristina Olsson, fruktansvärd men underbart bra. Börjar med att ett barn försvinner på ett X2000 -tåg. Även uppföjnaren Tusenskönor var bra och nu väntar jag ivrigt på den tredje boken som kommer i april. http://www.piratforlaget.se/forfattare/kristina-ohlsson/bocker

  5. japp, läst hypnotisören – gillade den. kommer inte läsa paganinikontraktet efter det här :)
    men kanske kristina Olsson. låter spännande. tack för tips

  6. W

    Prova Google.

  7. Han var på Skavlan ikväll, och kan hålla med om att all den där hypen kan skapa motstånd. Men. Rekommenderar.

  8. Midvinterblod är kanske boken som avses. Av Mons Kallentoft. Den första i hans deckarserie som kretsar kring en ganska sliten, kvinnlig, kriminalare i Linköping. Mörkret drar in över Östgötaslätten. Har läst alla hans deckare och dom är riktigt bra.

  9. Verkar vara förvirring bland böckerna. En bok som heterMidvintermörker och en annan som heter Midvinterblod. Men jag börjar med den här….

    Midvintermörker, Lars Wilderäng, bloggare, debutantbok, tror du gillar den.
    http://www.ordochbok.se/visa_produkt.asp?id=400334

  10. W

    Ja, jag har läst den. Det mest spännande jag läst på många år. Men då gillar jag genren, vilket kanske inte alla gör.

    Nej, Midvintermörker är inte Midvinterblot. Den första handlar om Sverige i krig, den andra är ännu en klicheartad svensk småstadsdeckare som det finns tusentals av.

  11. Det får bli midvintermörker. Gillar också den genren. finns på adlibris misstänker jag. beställer nu.

  12. pappa

    Nej, Jacob. Jag tycker inte du ska ha dåligt samvete. Tänk vad jag blev glad!