Juholt tror på kyrkan…

faksemil hämtad från dagen.seJag undrar om det inte hade varit bättre om Håkan inte svarat på frågan alls. Är det inte just Gud som skiljer kyrkan (Svenska kyrkan) från alla andra organisationer?
Det är tidningen Dagen som ”i vimlet” ställde en fråga till Håkan.

Till viss del ställer jag mig bakom kritiken som Svenska kyrkan får. Att vi arbetar med så många andra frågor än det som faktiskt gör oss unika. Evangeliet om Jesu död och uppståndelse. Det finns många goda organisationer här i landet. De arbetar för en bättre miljö, de arbetar med rättvise-frågor, de tar sig an de svaga i samhället, de spenderar timmar med att kämpa för vad de tror är rätt och riktigt. Det gör Svenska kyrkan också, och det ska vi göra. Men i första hand kommer vårt uppdrag som Kyrka.

Ibland är jag rädd för att Svenska kyrkan tappar steg ett och endast jobbar med steg två, som är rättvise-frågor etc. Det Håkan Junholt ger uttryck för i citatet nedan är bra. MEN det fattas steg ett.

– Jag tror på den humanism och det engagemang för människor (kyrkan står för), att man ser människor som många vägrar att se. Att man finns där med en hand och en famn när någon är ensam. Jag märkte det speciellt när min farmor gick bort, 97 år gammal. Och det var i samband med hennes sista tid – hon var med både i Socialdemokraterna och kyrkan hela sitt liv. Men det var faktiskt Svenska kyrkan som satt med henne, i form av prästen som höll henne i handen och höll henne på gott humör.

–  Jag är tillbaka och betalar alla medlemsavgifter som stöd för det arbete kyrkan gör, säger Håkan Juholt innan han med mild hand föses vidare av presschefen.

Jag skulle vilja att det fanns ett tillägg här i Håkans citat. Ungefär så här;

Jag förstår att Svenska kyrkan gör det här, inte för att bara vara snälla, utan för att de förstår att de är älskade av Gud och vill föra den kärleken vidare till världen. Jag ser en liten bit av den uppståndne Jesus när jag möter människor från Svenska kyrkan.

Det hade varit roligt att läsa, och inte bara kul utan det hade också varit ett gott betyg på att Gud genomsyrar HELA organisationen. Från topp till tå. Och att vi bär med oss vårt uppdrag som kristna ut i världen.

PS: Intressant att notera är att när Håkan talar om kyrkan, så talar han om Svenska kyrkan. Inte i första hand frikyrkorna.

2 kommentarer

Filed under Mänskligt, Media, Teologi

2 responses to “Juholt tror på kyrkan…

  1. Håller med dig om det konstiga i att separera kyrka från Gud, men tycker ändå att det var positivt, speciellt eftersom många idag säger sig tro på Gud men inte på kyrkan.

  2. Jo det är sant.
    Sen kan man ju göra det hela till en religionsteknisk grej. Tror han på kyrkan eller på Kyrkan :)