Vem är jag?!

Visserligen är jag jävig i fallet men jag skulle ändå rekommendera er att fortsätta läsa hela inlägget. Men för att inte slösa er tid vill jag avslöja vad jag kommer skriva om.

Mitt förhållande, och skapande av min identitet, till internet i allmänhet och de sociala medierna i synnerhet.

Utgångspunkten är en kortare föreläsning som Joakim Jardenberg höll på #webbdagarna i slutet av mars.

”Det enda vi vet om framtiden är att vi har fel, därför måste vi redan nu förhålla oss till förändringen”.

Det är ett klokt sätt att förhålla sig till framtiden på. Ett ödmjukt sätt som jag finner klokt och vist. En typ av överlevnadsstrategi att vara förändringsbenägen, inte vara benägen utan att ta in och leva förändringen – att leva i den. Redan nu kan jag höra fråga eller påståendet ”men det förutsätter att jag vet vem jag är”. Visst gör det till viss del, men det påståendet får ALDRIG hindra oss från att förändra. Ofta upplever jag det vara en ursäkt för att inte förändras. Vi måste förändras.

Första punkten @jocke hade var

  1. Darwin FTW
    (FTW står för ”for the win”. Ett uttryck som används flitigt på bland annat twitter.) Det är den som är mest förändringbenägen som vinner loppet. Den första fågeln får masken, så sant som det är sagt. Men det är den andra musen som får osten. Så ha tålamod. Jobba på. Keet it simpel och jobba, jobba, jobba.
  2. One machine
    Internet var stor som en mänsklig hjärna år 2007 men år 2020 kommer det vara lika stort som hela mänsklighetens hjärta tillsammans. Vi kommer mer och mer gå åt one machine – many windows. Detta gör apparna till inte så framgångsrika i längden som vi kanske tror. Det är webben som regerar. Jag blir internet och får info från de kanaler jag väljer
  3. 100% human
    Det är väl här det blir intressant för mig. Joakim menar att vi tidigare var EN person. Vi var magister Jansson. Dag som natt. På jobb och på fritid. Sedan kom en tid då vi delade upp jobb och fritid. Det var inte längre samma sak. Men nu börjar vi bli EN människa igen. Vi skapar oss själva online. Från att vi var någon som delade vissa delar av oss själva på nätet, skapar vi oss själva på nätet. Det filtret vi själva hade innan ger vi nu till de som läser om oss. Det är deras uppdrag att filtrera oss, inte vi själva.

Jag känner igen det här med att dela upp jobbet i två bitar. Jag gör det varje dag och har ibland satt en ära i det också. Så klart har min person varit med i båda rollerna. Jag blir inte en annan person på jobbet än den jag är på fritiden. Men jag har separerat det hela. Men jag börjar tänka om. Om nu JAG AB är mitt varumärke som jag måste vårda oavsett jobb, fritid, familj osv. så kan jag inte dela upp det. JAG AB måste finnas med hela vägen igenom. Det betyder också att arbetsgivare i framtiden måste ha större förståelse för människor än tidigare. Eller vad tror ni? Jag provtycker nu, det betyder att jag kan ändra mig imorgon.

En bambuser länk för de som orkar lyssna på när jag säger det jag skrivit, typ.

Kommentarer inaktiverade för Vem är jag?!

Filed under Mänskligt, Media, Teologi

Kommentarer inaktiverade.