Social status…

UPPDATERING Sedan det här inlägget har skrivits har följande personer uppmanat att anta utmaningen om länkning. #hehe. Tack till ConnycomAndreas Nilsson, Mats Adamczak,

En vanlig reaktion när man förklarar twitter och de flesta sociala medier faktiskt är ”Va? Kan hela världen se det här nu?”. Och så får man förklara Ja, hela världen kan se det här. Men så himla häftigt är det inte. Jag brukar fråga om den förvånade peronsonen har en telefon hemma. Oftast är svaret jakande. Kul, säger jag. Då kan HELA VÄRLDEN RINGA DIG! Otroligt va?

Bara för att hela världen kan se så betyder inte det att hela världen ser. Det finns något på de sociala medierna som kallas för social status. Det är alltså inte så lågtröskel som många tror. Även om det är en av grejerna som framhävs när man prisar bland annat twitter.

Hämtat helt utan tillåtelse från jardenberg.seFör att förtydliga mitt budskap ska jag dela med mig av min besöksstatistik på den här bloggen. När jag bloggade om min kärlek till Helsingborgs konserthus, som streamade vissa konserter, steg besöksiffrorna kraftigt. Anledningen var att @jocke retweetade min bloggpost. Jocke har pondus på de sociala medierna, i övrigt vet jag inte :) Då han retweetar tänker folk att det här måste ju bara vara bra. Cirka 300 besökare genererade hans retweet den kvällen.

också stulen från emanuelkarlsten.seDen 1:a april skrev jag om ett aprilskämt jag hört ryktas om spelat Sydsvenskan ett spratt. Detta uppmärksammade Emanuel Karlsten. Han länkade till min blogg från sin. Det ökade besöksstatistiken med cirka 900 besökare.

Det jag försöker säga är att sociala medier inte är den där jätte lågtröskeln till världen som man först tror. Du måste även i den här verkligheten vara någon, annars syns du inte. Denna odemokratiska härliga rörelse fungerar i allmänhet som resten av världen. Förmodligen av den enkla anledningen att vi är människor.

Men jag skulle ändå slutligen vilja vädja om att testa detta ytterligare en gång i praktiken. OM, jag säger OM, både Jocke och Emanuel skulle retweeta denna bloggpost eller länka till den BORDE mina siffror ökas med cirka 1200 stycken. Ska vi testa? ;)

9 kommentarer

Filed under Media

9 responses to “Social status…

  1. Rickard Wolrath

    En annan vinkel på det hela är att det med sociala medier (särskilt öppna som Twitter) är närmare för dig att sprida det du skriver med hjälp av såna som Joakim Jardenberg och Emanuel Karlsten. För tjugo år sedan hade de, typiskt sett, jobbat på tidningsredaktioner och du hade fått skriva en insändare om Helsingborgs konserthus. Som kanske, men bara kanske, hade kommit in. Nu har du andrahandsaccess till alla dina kontakters kontakter, tredjehandsaccess till många många fler och så vidare.

  2. Sant, har inte sett det ur den aspekten riktigt innan. Är det då så att content is king? Blir budskapet viktigare?

  3. Rickard Wolrath

    Innehållet är (förhoppningsvis) alltid viktigt. Men i delningskulturen blir även förpackningen betydelsefull. Ett inlägg med en slagkraftig rubrik delas nog av fler än en text med en intetsägande överskrift. Sen gäller det att pricka med rätt innehåll till rätt personer – och sett ur den aspekten är vi tillbaka där du började med det här inlägget :-)

  4. :) ja, tillbaka till ruta 1.
    Men rubriken gör nog hälften av jobbet tror jag. Sitter den så tittar fler.

  5. Karlsten och Jardenberg har blivit vad de är, mycket tack vare att många förmedlat deras texter vidare. Istället för att de får in en debattartikel är det många små bloggar som för deras ord vidare.
    Statusskillnader är det. Men mer sammansatt än räknat i antal läsare. En prettoblogg med en handfull läsare kan ha stor betydelse.
    Dammode har större spridning än herrmode, även om innehållet håller samma klass. Jacob, i den kyrkliga sfären kan du mycket väl vara en av de mest lästa. De två biskopar som börjat blogga kan inte länka. Så trots exponeringen på svenskakyrkan.se ligger de antagligen i lä. De syns heller inte på bloggar.se och knuff.se Men det gör väl du?

  6. Tror inte jag syns på bloggar.se och knuff.se försökte få till det där igår men lyckades inte. hittade en funktion ”blogga om det” som öppnar mitt inläggsfönster genom den sida jag besöker och vill blogga om. Hjälp, hur gör jag?

  7. Rickard Wolrath

    Jag har tidigare använt http://rssping.ricercar.se/ för att enkelt pinga ett gäng bloggtjänster. Där kan man utöver standardutbudet lägga till egna servrar som man vill pinga när man skrivit något nytt.

  8. har registrerat mig. skrivit några kategorier… nu då?

  9. Pingback: Vecka 14 – arbetsnamn - PRODUKTION203