Präst vill inte tala om synd

GårdagensDagen (kan man skriva så?!) har en artikel med rubriken Präst vill inte tala om synd. Bakgrunden är att en präst skrivit en debattartikel i Kyrkanstidning där hon menar att kyrkan borde sluta prata om synd och sånt. Det hör inte den upplysta moderna människan till hävdar hon. Nu är hon anmäld och det med rätta. Men det är ändå lite märkligt att debatten handlar om synden när den egentligen borde handla om försoningen. Därför drar jag mitt strå till stacken nu. Att världen är ond och full av synd är inte jättesvårt för en normalbegåvad människa att se. Det finns krig, svält och idioter lite överallt. Vill vi ha det så? Nej, så klart inte. Vill Gud ha det så? Nej, så klart inte. Därför kom Jesus. Nu behöver vi inte ha det så längre. Grattis världen!

Annonser

8 kommentarer

Filed under Mänskligt, Media, Teologi

8 responses to “Präst vill inte tala om synd

  1. Jag tycker att hon har en poäng. Som jag tolkar det vill hon uppmuntra kärlek, förståelse och jämlikhet. Precis som Lady Gaga.

    Det här att världen är ond är väl ingenting som hon i sin debattartikel förnekar, det hon menar är väl att det är bättre att fokusera på gränslös kärlek än att hålla på och älta skuld hit och dit.

    Något jag, som icke-kristen, tycker symboliserar kyrkan väldigt bra är en lidande jesus på sitt kors. I många kyrkor hänger Jesus på korset, på målningar eller som skulpturer. Ska det uppmuntra att göra oss till bättre människor? Jag tycker att det varken är trevligt eller uppmuntrande.

  2. Om du uppfattar hennes poäng så som du uttrycker det är det ju toppen. Det tycker jag med. Vi måste uppmuntra till kärlek, förståelse och jämlikhet.

    ”Plocka bort allt tal om synd, skuld, skam, blod, slaktade lamm och annat förfärligt! Det hör inte hemma i modern tid, bland upplysta människor!”

    Jag menar att vi inte ska plocka bort talet om synden, men vi ska peka på att vi kan bli fria från synden. För mig är det en stor skillnad.

  3. Att säga att vi kan bli fria från synden är att säga att vi är skyldiga till något, vilket leder till skamkänslor. Och skamkänslor är negativt laddat och får människor att må dåligt, ofta helt i onödan.

    I stället för att snacka om skuld kan vi snacka om kompetens. Vi är kompetenta att skapa en bättre värld, liksom.

    Skuld, synd, skam, det känns sunkigt. Och tyvärr så anknyter jag de orden starkt till kyrkan. Tror inte att jag är ensam om det.

    Jag tycker att hon har startat en intressant debatt.

  4. Exakt. Det är just detta som är det kristna budskapet. Vi är skyldiga. Vi är syndiga. Vi föds sådana. Det ger oss skamkänslor och ja, skamkänslor är negativt. Därför ska vi snacka om Jesus och inte om kompetens.
    Och just här är min poäng. Dessa ord anknyter starkt till kyrkan, det är tråkigt, ord som befrielse (från synden) upprättelse, må bra, frid, trivas med livet borde vara kopplade till kyrkan. Jag tror inte du är ensam i det du tycker. Det finns mååånga fler. Och ja, hon har skapat en interssant debatt :)

  5. För en person som inte tror på Jesus så är det svårt att se nyttan i att prata om Jesus.

    Jag tycker att, utifrån det jag hört, att Jesus verkade vara en hyvens kille. Men vill jag påminnas om hans lidande jämt och ständigt? och att han gjorde det för… mig? (bland annat) Nej.

  6. Hela den där ”han dog för dina synder” är ju en sjukt omoralisk inställning som förminskar vuxna människor till småbarn som inte kan ta eget ansvar. Jag är ansvarig för vad jag gör, precis som alla andra. Bara för att nån annan tar livet av sig blir inte jag plötsligt oskyldig.
    För att inte tala om hela grejen med arvssynd… Din farfars far gjorde nåt fel och då ska *du* vara ansvarig för det? Du som inte ens var född när det hände? Nä, såna grejer är verkligen inget att tro på nu i moderna tider. Vi vet bättre och är har mer moralkunskap än så.

  7. Nä, sjukt omoraliskt är det inte. Snarare tvärtom, det är rätt otroligt moraliskt att dö för någon annan. Håller med dig i att du är ansvarig för vad du gör, du har ett val att göra och får också stå till svars för det på olika sätt. Liksom jag.

    Arvssynden är knepigare tycker jag. Men tänker man på den som en medfödd bortvändhet från Gud så blir det lättare att förstå.

    Moderna tider?! tssss…. njae. lite väl kort perspektiv.

  8. Vi kristna tror inte på Jesus för att det får oss att må bra eller för att vi blir bättre människor av det.
    Vi tror på Jesus för att han är Vägen Sanningen och Livet. Att ”göra om” budskapet som finns i Bibeln, så att det känns mer bekvämt eller modernt är för mig som att skapa sig en ny religion, alltså bli avgudadyrkare.
    När det gäller de här sakerna är Bibeln väldigt tydlig så man måste göra om en hel del.
    Om Gud säger att vi är skyldiga så är vi skyldiga. Om Gud säger att han försonar oss med sig genom Kristus så är det så. Det är detta som är evangeliet -att Gud räddat oss undan fördömelsen. Han gör det av kärlek enbart. Gud behöver nämligen inte oss, men han älskar oss oändligt.

    Bibeln säger att talet om korset är en dårskap för dem som går förlorade. Det var aldrig tänkt att var rationellt, modernt eller ens begripligt.